Arctic Grind Saariselkä

TULOKSET / RESULTS

Arctic Grind Saariselkä on uusi gravel grinding tapahtuma Saariselän hiekkateillä ja poluilla.

Mitä, milloin, missä?

Ajankohta: 20.7.2019

Sarjat: omat sarjat tosi mielellä kisaajille ja rauhallisemmin ajeleville

Matkat: pitkä reitti noin 110km, lyhyt reitti noin 45km

Tapahtuman järjestäjät: Saariselkä Ski & Sport Resort ja Saariselkä Training

Tapahtuma kuuluu Nordic Gravel Seriesiin

Sarjat ja hinnat

Sarja 15.7.2019 asti Jälki-ilmoittautuminen
Naiset / miehet kisa 50€ 70€
Miehet yli 50v kisa 50€ 70€
Naiset / miehet seikkailu 50€ 70€
Naiset / miehet puolikas 50€ 70€

Kisasarjojen ja seikkailusarjojen reitin pituus on noin 110km. Puolikkaan reitin pituus on noin 70km.

Tapahtuman kisakeskuksena toimii Saariselkä Ski & Sport Resort, jossa osallistujille on tarjolla pukutilat ja runsaasti parkkitilaa. Kisan jälkeen osallistujille tarjoillaan maukas kisalounas Sport Bistro Pilkussa.

Hinta sisältää:

  • osallistumisen ja ajanoton
  • kisanumeron, jonka saa itselleen
  • huollon reitin varrella ja maalissa
  • kisalounaan Sport Bistro Pilkussa

Ilmoittautu tapahtumaan täällä!

Aikataulu:

20.7.
klo 8- kisakanslia auki Sport Bistro Pilkussa
klo 9 lähtö kaikki luokat

Reitti:

arcticgrind-overview

Reitti alkaa Saariselkä Ski & Sport Resortista, jossa sijaitsee Arctic Grindin tapahtumakeskus.

Alkuun reitti suuntaa Luttojoen latvavesiä seuraillen kohti Kuutuantietä. Reitin alkuosalla alusta on paikon hieman kivikkoista, mutta Kuutuantielle päästessä alusta nopeutuu. Nykyään Kuutuantie toimii useiden Urho Kekkosen kansallispuiston kävijöiden väylänä kohti puistoa. Alunperin tie on sen sijaan rakennettu sotien jälkeen savottojen tarpeisiin.

Juuri ennen Aittajärveä reitti kääntyy pois Kuutuantieltä. Tässä risteyksessä on reitin ensimmäinen huoltopiste. Tämän jälkeen reitti muuttuu kapeammaksi, mutta alusta on edelleen varsin sileää. Reitin itäsimmästä pisteestä on vain noin 10km kilometriä Venäjän rajalle!

Toinen huoltopiste sijaitsee Luttojoen rannassa noin 70km kohdalla. On vaikea uskoa että kyseessä on sama joki, jota aivan reitin alussa seurailtiin. Nyt joki on muuttunut huomattavasti leveämmäksi ja virtavaksi! Yli pääsee kuitenkin hyvin.

Reitin suurimmat nousut sattuvat viimeiselle 40 kilometrille. Heti joen ylityksen jälkeen reitti on myös paikoin melko raffia. Hieman joen ylityksen jälkeen ohitetaan myös Alttojärven vanha savottakämppä, joka on rakennettu 50-luvulla savottamiehiä majoittamaan. Reitti tulee E75 tielle noin 16km ennen maalia. Loppumatkasta noin 10 kilometriä onkin asvalttitietä.

Loppumatkasta Jäämerentien museotien magneettimäki haastaa vielä jaksamista. Jäämerentie valmistui vuonna 1931 Rovaniemeltä Petsamon Liinahamariin. Saariselän pohjoispuolella tie nousee ylös tunturiin. Magneettimäki sai nimensä 1930-1940 luvulla, kun sen aikaiset kuorma-autot hyytyivät pitkään ja loppua kohti jyrkkenevään nousuun. Maaperässä sanottiin olevan magneettia, joka vetää autoja puoleensa.

Reitin varsinainen loppuhuipennus on nousu Kaunispään huipulle ja lasku takaisin tapahtumakeskukseen.

Todellisen gravel-hengen mukaan, kisareittejä ei merkitä maastoon. Jaamme osallistujelle GPX-jäljen kisareitistä, ja jokaisella osallistujalla pitää olla GPS-laite, jolla pystyy seuraamaan jälkeä.

Mikä ihmeen gravel grinding?

Gravel grinding lajina yhdistelee maastopyöräilyä ja maantiepyöräilyä. Reitti pohjautuu pääasiassa hiekkateihin, mutta sattuupa matkan varrelle myös polkuja ja asfalttiakin. Myös pyörä on ”jotain siltä väliltä”.

Täysverinen gravel pyörä vaikuttaa päällisin puolin ihan tavalliselta maantiepyörältä, mutta erojakin on. Toisaalta tapahtumaan saa osallistua ihan millaisella pyörällä vain, Joposta läskipyörään.

Jäikö jotain kysyttävää?